De løbende udgifter

Hvad koster det egentligt at drive en SaaS-forretning? Er det bare et spørgsmål om at investere et 6-cifret beløb og så ellers læne sig tilbage og se pengene vælte ind på kontoen?

Desværre er virkeligheden ikke helt så simpel. Selv hvis din løsning kunne blive færdig og udviklingsomkostningerne reduceret til ingenting, er der en lang række områder, hvor der stadig tikker regninger ind.

Løbende udgifter

Følgende er et konkret eksempel for en mindre forretning med en tilstedeværelse i flere lande.

Område/problem Udbyder Kr. pr måned
Applikationsservere Linode 1.300
Billede hosting Cloudinary 550
Email og dokumenter G Suite 150
Hosting af kode GitHub 50
Hosting af websites/blogs Simply.com 430
Håndtering af oversættelser PhraseApp 400
Modtagelse af betalinger Nets + Quickpay 1.600
Postadresser i udlandet Clevvermail 500
SMS udsending Compaya SMS 400
Spamhåndtering Akismet 30
Support/helpdesk HelpScout 125
Transaktions emails Mailchimp 175
    5.710

Dertil kommer løbende udgifter til udvikling og vedligehold af løsningen, der skal betales for annoncer og SEO - for slet ikke at tale om de driftsmæssige udgifter til advokater, kontor, medarbejdere osv osv.

Andre eksempler

Ikke to forretninger er ens, og ovenstående er naturligvis kun et eksempel. Andre virksomheder har også været så generøse at udstille deres løbende omkostninger, se fx:

Det giver mening at være åben

Ovenstående virksomheder og markedspladser har været åbne omkring deres omkostninger, traditionelt ikke noget, man plejer at dele med hverken konkurrenter eller kunder.

Men en undersøgelse fra 2020 har påvist, at det kan være med til at øge salget at åbne op. I nogle tilfælde har produkter øget salget med mere end 20% ved at forklare, hvad det har kostet at producere produktet.

Bevares, der er primært tale om fysiske produkter, men mon ikke digitale produkter også kan drage nytte af åbenheden?

Gør noget ved det nu

Tag fat i os allerede i dag, så vi kan skabe et solidt fundament for dit online produkt.